Fotografie
Despre subiect
Mircea Gherase    2012-03-24  [0 com.] >>>
Despre subiect în fotografie
Andrei Nacu    2012-01-25  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Bogdan Meseșan    2011-12-18  [0 com.] >>>
Subiectul şi retorica clişeului
Bogdan Croitoru    2011-11-12  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Voicu Bojan    2011-08-20  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Horia Tudor    2011-05-01  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-07  [4 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Gicu Șerban    2011-01-07  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Voicu Bojan    2010-12-08  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Andrei Nacu    2010-10-18  [1 com.] >>>
Şcoala de fotografie documentară Oskar
Egyed Ufó Zoltán    2010-02-04  [14 com.] >>>
Weegee. The Famous?
Voicu Bojan    2009-11-25  [0 com.] >>>
René Burri – un extraterestru
Voicu Bojan    2008-11-03  [6 com.] >>>
Parr. Martin Parr.
Voicu Bojan    2008-05-23  [1 com.] >>>
Discuţie cu Cristina Liberis
Egyed Ufó Zoltán    2008-01-23  [1 com.] >>>
Editorial - Prietenii mei
Egyed Ufó Zoltán    2007-06-23  [0 com.] >>>
Interviu cu Alexandru Paul
Gicu Şerban    2007-06-23  [0 com.] >>>
Editorial - fotografiile lui Mitică
Gicu Şerban    2007-03-31  [0 com.] >>>
Interviu cu Florin Bobu
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-31  [1 com.] >>>
Kickbox
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-18  [3 com.] >>>
Albumul Taberei de la Bistriţa
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-04  [1 com.] >>>
Editorial – Viaţa, Borcanele şi Fotografia
Gicu Serban    2007-02-03  [0 com.] >>>
Interviu cu Silviu Petrovan
Egyed Ufó Zoltán    2007-02-06  [0 com.] >>>
Top 11 întrebări fotografice mioritice ale anului 2006
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-21  [0 com.] >>>
Bucureştiul înainte de aderare
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-20  [0 com.] >>>

Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară


"Vrabia dactilografă a făcut o mică gafă" şi am realizat asta cam tîrzior: cuvîntul "ficţional(ă)" îmi pare că nu există în limba română. Fiindcă DEX-ul pe hîrtie, mare şi autentic, nu e la îndemînă, am căutat în cel electronic şi nu l-am găsit. Aşadar, ca să fiu mai riguros, am să încerc a înşiră cîteva gînduri de nespecialist despre ficţiunea în fotografie, cu aplecare către ramura "realistă", cea a fotografiei documentare.

Toate fotografiile au o valoare documentară sprijinită pe tentativa de a reprezenta realitatea în momentul declanşării. 

Simultan, ficţiunea este şi ea prezentă, natura fotografiei este duală. Imaginarul, evident în cazul fotografiilor "de artă", puse în scenă şi care intenţionează să radieze trăirea autorului, se insinuează şi în fotografiile cu intenţie documentară.

În sensul larg, de "ne-adevărat", imaginea fotografică este ficţiune. Dacă realitatea este ceva exterior nouă iar fotografia are funcţia de reprezentare a realităţii atunci toate caracteristicile ei induc ideea de ne-adevăr, de ficţiune: dependenţa de umorile sau îndemînarea fotografului, restricţiile de ordin tehnic, limitarea rectangulară a spaţiului şi reducerea curgerii timpului la instantaneu. De asemenea, fotonii reflectaţi de pe suprafaţa unui obiect care mai apoi fecundează filmul, hîrtia sau senzorul fotografic prezentîndu-ne imaginea obiectului nu au legătură cu acesta, poate doar prin simplul fapt că l-au atins în treacăt.

Spre exemplu, fotografia de mai jos executată de o companie ce furnizează imagini aeriene este prin excelență documentară. Imaginarul este în acest caz provocat şi eliberat în privitor de bizara alcătuire a cartierului, de uniformitatea neverosimilă a spaţiului de locuit.

Ian Duke, Duke Aerial Photography, Markham, Canada, 2006

Pe de altă parte, o imagine îndelung elaborată ca cea de mai jos, în totalitate şi cu efort fabricată, este cotată fără îndoială în categoria "artistică" dar oferă privitorului informaţii despre agricultură, obiectele de papetărie şi obiceiurile vestimentare ale vremii.

Jeff Wall, A Sudden Gust of Wind, 1993

Fotografia documentară are ca obiectiv reprezentarea realităţii cît mai obiectiv cu putinţă. Există genuri de fotografie în care ficţiunea nu e dominantă: fotografia medico-legală, aeriană, de evidenţă a populaţiei, arhitecturală etc. În aceste exemple imaginile sînt
 produse cu un scop utilitar precis. Această însuşire, utilitatea, este definitorie pentru fotografia documentară.

Din ansamblul genurilor fotografice, cele enumerate încearcă furnizarea de dovezi privitorului, restul însă, cele nesupuse utilităţii ne dăruiesc mai degrabă urme ale situaţiilor, oamenilor, obiectelor din imagini. Imaginile ce oferă urme mai degrabă decît dovezi au, evident, caracter poetic.

Întîlnindu-se cu fotografia de mai jos într-un anticariat sau în piaţa de vechituri, privitorul ar fi forţat să-şi imagineze circumstanţele unui asemenea eveniment, spaţiul geografic, momentul întîmplării.


Dacă însă legenda menţionează că fotografia a fost făcută de un fotograf anonim în 1940, în Londra şi reprezintă Holland House, o celebră bibliotecă aproape distrusă de un bombardament german atunci libertatea de a fabula este considerabil restrînsă.

Aşadar, o abordare disciplinată, formală, de o anume rigiditate, permite diminuarea imaginarului în fotografia cu scop documentar. Seriile de imagini, spre deosebire de cadrele singulare, adaugă puncte de vedere suplimentare, percepţia asupra subiectul se rafinează, ambiguitatea este diminuată. Arhivarea imaginilor, un mod de lucru indexat sînt importante în evaluarea evoluţiei temporale a subiectului. Legenda minimală, clară şi relevantă, permite localizarea spaţială şi temporală a conţinutului imaginii.

Din punct de vedere estetic imaginea de tip documentar ar trebui să fie caracterizată de o anumită modestie. Încadrarea simplă, abordarea oarecum impersonală, neutralitatea şi un dram de răceală sînt decisive pentru stilul documentar.

Imaginarul în fotografia documentară există independent de voinţa fotografului dar nu este dezirabil, o abordare după criteriile de mai sus contribuie la tratarea obiectului sau persoanei fotografiate cu respectul cuvenit.

***

Lucrarea de mai sus a fost scrisă de către Horia Tudor în cadrul Școlii de Fotografie Documentară Oskar. Subiectul Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară a fost impus de către domnul profesor Horia Tudor. Menționăm că în școala noastră nu sînt mai mulți indivizi cu același nume.


© Horia Tudor
2011-05-01

 

Oskar Blog
   Schimbați linkul! >>>
   Concurs proiecte fotografice >>>

Galerie
   Un revelion >>>
   Gospodarul izolat >>>

Linkuri recomandate
   Un bun exemplu despre ce mai poate >>>
   Petruț Călinescu a docume >>>

Pentru a putea inscrie comentarii pe Oskar este necesara autentificarea.