Oskar Blog
Schimbați linkul!
Egyed Ufó Zoltán    2012-01-08  [0 com.] >>>
Concurs proiecte fotografice
Egyed Ufó Zoltán    2011-10-26  [0 com.] >>>
Back
Egyed Ufó Zoltán    2011-10-20  [2 com.] >>>
Diploma și breasla
Egyed Ufó Zoltán    2011-05-16  [0 com.] >>>
Aprobări în scris și model releaseuri
Egyed Ufó Zoltán    2011-05-04  [8 com.] >>>
Tudor Platon exmatriculat
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-29  [49 com.] >>>
Un loc nu este un subiect
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-18  [3 com.] >>>
Talentul sau munca contează?
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-07  [7 com.] >>>
Carnavalul de la Veneția
Egyed Ufó Zoltán    2011-03-22  [1 com.] >>>
De ce ai murit, Vivian Maier?
Egyed Ufó Zoltán    2011-03-18  [24 com.] >>>


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 44

De ce ai murit, Vivian Maier?


Astăzi am să vă spun povestea unei femei care a murit. A fost un fotograf relativ bun al vremurilor sale, dar a ales să moară necunoscută, și eu o simpatizez foarte tare pentru asta. Însă după moarte a avut nenorocul ca un bijnițar să-i cumpere negativele la preț de fier vechi la o licitație de mobilier și antichități. Acest om (de acum încolo să-l numim ”pește”) și-a dat seama că pozele sînt bune, și s-a gîndit s-o bagă pe Vivian la produs. De atunci săraca Vivian curge și din robinet. Citesc despre ea pe diferite bloguri, zi de zi, oameni îmi trimit linkuri cu ea, ca s-o pun la recomandări, mi se cer bani ca să se facă un film despre ea, și un album cu lucrările ei. Totul e o poveste de succes, tipic americană, produsul se vinde bine, banii curg, peștele se scaldă în glorie, toată lumea îl invidiază.

Oare ce o face pe Vivian atît de vandabilă? În primul rînd faptul că a murit. Astfel nu poate să comenteze nimic, peștele poate să facă orice vrea cu lucrările ei, în plus peștele nu trebuie să împartă profitul cu nimeni, așa că merită să se implice profund în promovarea fotografiilor pe care le posedă. Contribuie la vandabilitate și taina care înconjoară fotografa. Efectul de comoară ascunsă pe care acum o descoperim face ravagii printre oameni. Peștele pune pe blog cîte o poză pe săptămînă din comoara cea de taină, și oamenii așteaptă cu sufletul la gură să vină săptămîna viitoare, să mai vadă o poză. Între timp ei mai aplaudă un pic, fac valuri, și trimit cîte un bănuț peștelui.

Ceea ce uită cu toții este că Vivian Maier a ales să moară necunoscută.

© Egyed Ufó Zoltán
2011-03-18

 

Galerie
   Un revelion >>>
   Gospodarul izolat >>>

Linkuri recomandate
   Un bun exemplu despre ce mai poate >>>
   Petruț Călinescu a docume >>>

Fotografie
   Despre subiect >>>
   Despre subiect în fotografie >>>


Andrei Crac (2011-03-18 10:42:49)
De unde sti tu ce a ales Vivian Maier? Poate a ales sa nu piarda timp promovandu-se, poate a ales sa ramana anonima ca sa poata sa faca ce facea. Esti tu asa de sigur ca se rasuceste in mormant pentru ca mii de oameni apuca acum sa-i vada pozele ?

Mie mi se pare ok ce face omul asta, din mai multe puncte de vedere. Castiga bani din asta. Foarte bine, probabil are si el facturi de platit, prietena de scos in oras, macare de cumparat.

Pana la urma, care e finalitatea actiunii de a face poze ? Sa nu le vada nimeni, niciodata ?

Bogdan Boghitoi (2011-03-18 11:04:48)
Adevarul cu Vivian Maier e foarte scurt: e o fotografa mediocra. In fine, daca vrei e o fotografa corecta, dar nimic mai mult, si de aia nu trece de nivelul banalului. Insa foarte putina lume are tupeul sa spuna asta. A avea o opinie proprie cere exercitiu, iar detasarea de confortul opiniei comune da unora angoase.Bombardat si eu din toate partile de telenovela asta, am dat o cautare pe net, sa ma cultiv. E simptomatic faptul ca in mijlocul forfotei singura judecata rece de care stiu e a unui om care are in spate cu certitudine exercitiul asta:

http://www.chicagomag.com/Chicago-Magazine/January-2011/Vivian-Maier-Street-Photographer/index.php?cparticle=3&siarticle=2#artanc
http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Westerbeck

Pana la urma morala e ca orice poate fi deturnat de mecanica opiniei publice, in pofida chiar a oricarei bune si modeste intentii. E o fabula cu rinoceri.

Andrei Crac (2011-03-18 11:35:30)
Asta nu este o discutie despre cat de buna fotografa a fost Vivian Maier, e o chestie relativa si mie imi place sa gandesc cu capul meu nu cu capul lui Conin Westerbeck.
Intrebarea e, de ce e asa rau ca pot sa-i vad pozele ?

Ca o paralela, Kafka a publicat 2-3 nuvele in timpul vietii. A cerut ca dupa moarte sa-i fie arse toate manuscrisele, eu stima ca a si incercat sa le arda in timpul vietii. Si totusi am citit Procesul, America, Castelul. E asta un lucru rau ? Se schimba treaba daca Kafka era mediocru ?

Bogdan Mesesan (2011-03-18 11:44:45)
Să vinzi "artă" e mai rentabil decât să vinzi droguri. Şi e şi legal. Eu nu cred că e o problemă de ordin moral să iei en-gros haine la kilogram de la crucea roşie şi apoi să le vinzi la bucată în târg sau la mall ca "vintage". Nici măcar faţă de micii copilaşi de prin China care poate şi-au cusut şi degeţele la maşină, făcându-le. Dacă Vivian Maier nu voia să fie văzute pozele făcute de ea, putea ca acele mii de role de film să le ardă. Dar ea nu s-a obosit nici măcar să le developeze - ieşea mai ieftin dacă nu îşi încărca aparatul cu film. Acum nu ştiu care e valoare artistică a lucrărilor ei (cu ştampilă), că dacă 1% din cei care le văd le contestă cu argumentele lor iar restul de 99 de procente aplaudă fiindcă văd fărâme de istorie şi sar peste banalitatea invocată de cei 1%.
Mie mi se par unele cadre chiar haioase. E precursoarea curentului actual numit lomography.
Şi dacă X le-ar arăta pe toate deodată, nu ar mai ţine în aer bula asta de săpun. Dar ne putem uita la Vivian Maier ca şi la o curiozitate în lumea foto - cu reviste, cărţi, expoziţii şi mai nou cu bloguri, scandaluri şi mizerii. Vivian Maier doar se distra zilnic făcând poze, trăia liniştită, mergea la job, şi 99% încă nu s-au prins şi o iau prea în serios. Multă lume se ia pe sine prea în serios şi probabil se întreabă cum de a reuşit o femeie moartă să ajungă mai celebră decât ei care meşteresc toată ziua la blog şi-l pun pe toate comunităţile foto. Poate 5% din cei 1% care o contestă ţin cont şi de asta.
Eu zic să ne relaxăm, să ne uităm la poze gratis şi să bem un şpriţ- că primăvara e aici. Primul pahar i-l închin ei. Al doilea la prieteni.
Va atasez un link al unui japonez care e si el anonim pentru multi, dar din pacate nu prea poti scoate banoci de pe schinarea lui - asa ca anonim va ramane in continuare.
http://www.flickr.com/photos/24443965@N08/collections/72157613882959896/

Bogdan Boghitoi (2011-03-18 14:00:35)
Vivian Maier e unul dintre milioanele de oameni care se nasc, fac poze sau colectioneaza timbre, dupa care mor. Soarta ii produce pe banda rulanta. Nu ca nu ar fi un om drept. Nimeni nu are vreo problema cu ea. Insa ce a fotografiat nu spune mare lucru. E genul de demers in care vezi doar canoanele genului - ceva portret, preferabil in context, ceva animatie ori interactiune pe trotuar(si aia dramuita tare). Foarte rar face ceva punctum, si cand face nu te trage inspre nimic articulat, cu care mintea ta de privitor sa se joace. Cunoastem canoanele, vrem sa vedem altceva. Cum ce a facut e nesemnificativ, semnificativ poate fi deci ce e doar dupa moartea ei - nu fotografia, ci sociologia. Iar aici mecanismele s-ar putea sa aiba mult in comun cu autopromovarea celor vii. Dar nu vreau sa intru in invectiva mai mult sau mai putin subtila.

Problema ei e ca a trait intr-o vreme cand exista o supraabundenta de imagini. Altele erau vremurile cand subiectul se livra de la sine si te salva, chair daca erai conventional pana in varful unghiilor: http://www.albertkahn.co.uk/index.html. Nici macar nu are prospetimea naivitatii, ce permite uneori coerentizata de altii si gradul doi de contemplare, (http://www.autograph-abp.co.uk/C.aspx?VP3=ViewBox&VBID=2UVW9EK5F_R&VBIDL=&AT=Image), pentru ca gestul lui Maier e studiat. Patina poate fi uneori derutanta, pentru ca te trimite in alt registru de interpretare, al fotografiilor care au supravietuit pentru ca era ceva de capul lor. Daca vrei sa vezi in ea un precursor a ceva, e deja contributia ta si nu a ei.

Cand faci fotografie trebuie sa te gandesti cu ce contribui la conversatia din jurul tau. Uneori platitudinile bunicii sunt amuzante, dar nu ca fenomen planetar si nu mai mult de 1-2 minute. Prefer sa cred ca Vivian Meier a tacut cu buna stiinta.

Aici la Bucuresti vremea s-a uratit in ultimele 2-3 zile. Noroc! :)

Gelu Lupaş (2011-03-18 14:34:06)
Ufo, poate te-ai fi simţit mai bine dacă Max Brod ar fi ars manuscrisele lui Kafka în loc să le publice.

Bogran B. Asta ai decis tu împreună cu Westerbeck? Ce-ar fi să lăsăm pe fiecare să decidă pentru sine.

Restul nu citesc că mă dor ochii deja.

Dragos Bora (2011-03-18 15:11:27)
Mai sa fie, eu intelesesem ca Ufo e suparat de comercializarea excesiva... ... ... Beleaua e ca din comentarii nu mai stiu care-i treaba cu Kafka, daca ar fi trebuit ars (de mic) sau lasat sa scrie... ... ...

Corneliu Munteanu (2011-03-19 08:21:33)
Vivian Maier nu e nicidecum banala, ma surprinde neplacut vehementa cu care se incearca desfiintarea ei. De altfel e prima data de la publicarea primelor ei lucrari cand citesc astfel de comentarii, vreau sa spun nu comentarii critice, ci demolatoare, e o mare diferenta. Sigur, se poate discuta, multi nu considera arta asa-zisa street photography, dar totusi, se poate vedea in multe din imaginile ei acel ceva ce le ridica mult deasupra banalului cotidian. In extremis, mecanicist vorbind, putem compara cantitativ si calitativ lucrarile ei cu cele ale altor street photographers. Afirmatia cu precursoare lomography e hazardata si aiurea-n tramvai. Fotografia Dnei Maier, instinctual vorbind, nu are nimic in comun cu "hazardul", sa-i zicem asa, preconizat de lomografi, iar tehnic vorbind, Rolleiflex-ul nu are nimic in comun cu LOMO LC-A, in afara de stramosul comun al obiectivelor. Nu ma intereseaza afacerile omului care le-a descoperit. E o chestie tipic americana. Probabil va urma un film, ca si in cazul Diane Arbus, roman, biografie romantata, etc..., sistemul e extrem de bine pus la punct, masinaria e unsa. Singura chestie ar fi grija pentru developarea si conservarea cliseelor.
http://www.cornelyu.ro

Bogdan Mesesan (2011-03-19 10:06:54)
Fotografia de strada e la baza nascuta din hazard, si mana si ochiul fotografului pun ordine in lucruri. Vivian Maier are acel ochi, si nu prea are importanta ca din 200 de imagini doar 2 sau 5 fotografii sunt alese pentru publicare. Ma refeream la lomografi nu din cauza aparatului folosit, ci pentru ca unele clisee sunt chiar hazlii si se vede ca ii placea mult sa faca poze cam peste tot. Poate trebuia sa ii spun amatoare - dar s-ar fi inteles probabil altceva. Cert e ca o parte din inedit si interesul general sunt date si de timpul trecut peste ele. Cealalta parte este mana editorului care nu stiu cum le alege pe cele 5 din 100.

Bogdan Boghitoi (2011-03-19 10:12:11)
Nu am decis pentru nimeni. Se formuleaza o judecata, se ofera niste argumente. Asta e jocul prin care ajungi la adevar. Uneori jocul asta brutalizeaza confortul interior. Nu intentionez sa ma fac placut cu orice pret. Nici macar nu incerc pe cineva sa intre in jocul meu. Oricum, e de ales: jocul adevarului sau cel al confortarii reciproce. Oricum, experienta a dovedit ca al doilea tip de joc naste monstri cand e vorba evaluarea fotografica.

Gelu Lupaş (2011-03-19 17:50:35)
Judecata nu se formulează singură, o formulezi şi-ţi asumi responsailitatea. Iar argumentele nu le văd nicăieri. Nu văd decât bla bla steril, amestecat cu păreri personale.

Joel Meyerowitz e încântat şi-l ajută pe Maloof cu editarea. Am mai mai multă încredere în judecata lor decât în cea a lui Westerbeck sau a unor critici autoproclamaţi de pe net.

În defeinitiv dacă nu vă place povestea, n-o urmăriţi. Comparaţia cu prostituţia mi se pare foarte proastă. Până acum Maloof doar a băgat bani în acest proiect.

Egyed Ufó Zoltán (2011-03-19 19:47:37)
Ai grijă, Geluțu, că minți. Voluntar, sau involuntar, nu știu. Cu suta de mii de dolari strîns pentru film cum e? Cu cît a cumpărat Maloof negativele, cu 400$?
http://www.kickstarter.com/projects/800508197/finding-vivian-maier-a-feature-length-documentary?ref=live

Bogdan Boghitoi (2011-03-19 20:01:43)
Stiti, nu intereseaza ce vedeti sau nu vedeti dumneavoastra si pe cine decideti sa urmati, pentru ca va priveste doar pe dv. Aventurile interioare ale lui Gelu Lupas nu intereseaza probabil pe nimeni in afara familiei si prietenilor dv. In general e bine sa intereseze discutia problemelor. Printre ele nu se numara problemele absurde, cum ar fi daca judecata e facuta de oameni sau cade din cer, ca poaia. Insa se pare ca discutia e imposibila fie si la un standard minimal, la care macar sa scapam de "name calling". Reverentele mele.

Egyed Ufó Zoltán (2011-03-19 20:03:39)
Andrei, nu putem să știm dacă Vivian ar fi fost de acord sau nu cu ce se întîmplă acum. Știm însă că în viața ei n-a dat nici un semn că ar dori să devină supercunoscută. Cred că un autor are dreptul să decidă cui vrea să arate lucrările și în ce formă.

Eu nu zic că negativele ar fi trebuit arse, nu zic nici că n-ar trebui arătate publicului, zic doar că isteria asta pe acest subiect mă obosește, și nu pot să mă refugiez din fața ei, că mă ajunge din urmă din orice direcție.

Ai dreptate în legătură cu facturile de plătit, e o bună explicație. Mă gîndesc că toți hoții, escrocii, și politicienii de pe lumea asta au facturi de plătit, deci e absolut ok ce fac.

Gelu Lupaş (2011-03-19 20:31:34)
Ufo, aia a fost o strângere de fonduri pentru film şi carte, deci bani care vor fi cheltuiţi. Nu văd ce relevanţă are cu cât a cumpărat negativele. A renunţat la imobiliare şi acum lucrează full-time ca să scaneze negativele femeii şi să-şi promoveze proiectele alea. Nu reuşesc să văd ce e rău în asta. Iar dacă apare vreo carte e destul de posibil s-o cumpăr.

Maloof nu e singurul custode a negativelor lui Maier. Mai e şi Jeffrey Goldstein.

Egyed Ufó Zoltán (2011-03-20 06:58:47)
Gelu, tu mă iei de prost, sau nu reușești să te concentrezi un pic? Tipul are nevoie de 20 de mii pentru film. A strîns 100 de mii. Deci i-au rămas 80 de mii de dolari, cel puțin. Omul a cumpărat lada cu negative cu 400$. Tu spui că săracul doar investește, și nu-i iese nimic. Îți dau linkuri și date, iar tu nu vezi nici o relevanță, pentru că ești fan și vrei să cumperi cartea. E o pierdere de timp să discute omul cu tine. Simt același sentiment cînd discut cu tine despre povestea Vivian, ca și cînd aș vorbi cu maică-mea despre serialul ei brazilian din fiecare dupămasă.



Gelu Lupaş (2011-03-20 09:18:04)
Scuze, n-am mai urmărit pagina de pe Kickstarter. Dacă a strâns 100k înseamnă decât că sunt foarte mulţi oameni care cred în proiect şi au donat. Bănuiesc că rămâne cu un buget mai mare pentru film şi carte. Admiţând că împarte banii cu celălalt tip, 40k/an e sub salariul mediu în SUA. Deci nu vor trebui să se angajeze un an. Pot să se ocupe exclusiv de proiect şi de scanat arhiva. Te deranjează?

Btw. Cartea o să apară la toamnă.

Egyed Ufó Zoltán (2011-03-20 18:37:45)
Poate că nu mă deranjează așa de tare că Maloof a făcut profit de o sută de mii de dolari, în schimb mă deranjează că tu îți bați joc de timpul meu și comentezi fără să fii cit de cît documentat și fără să gîndești.

Cum ziceai tu cu cîteva comentarii mai sus: ”Judecata nu se formulează singură, o formulezi şi-ţi asumi responsabilitatea. Iar argumentele nu le văd nicăieri. Nu văd decât bla bla steril, amestecat cu păreri personale.”

Ca să simți ce înseamnă responsabilitatea, îți dau o pauză de cîteva luni de pe Oskar. Ca să ai timp să te gîndești, fără să simți nevoia să comentezi brusc.

Andrei Crac (2011-03-21 23:21:14)
Bodgane, sper ca glumesti cand vorbesti de adevar. Din ce spui tu, eu inteleg ca daca discutam suficient de mult si cu argumente o sa ajugem la adevar. Adica o sa stabilim o data si pentru totdeauna, indiscutabil ca e fotografa buna sau nu.

Ufo, in continuare imi scapa modul prin care ai aflat atat de multe despre viata lui VM.

"Știm însă că în viața ei n-a dat nici un semn că ar dori să devină supercunoscută."

"Stim" asta e un plural care ia o supozitie personala si o transforma in ceva universal acceptat.

Bogdan Mesesan (2011-03-22 00:22:42)
Adevarul e ca un tort. Fiecare cu felia lui. Ce ramane in farfurie e adevarul adevarat. Da ceva poze nu prea poti face daca ai ciocolata pe maini, ca manjesti aparatul cu adevarul tau. Sau mai stai si mai ciupesti din adevarul din farfurie, da iar nu faci poze. Cam asa e aventura asta cu filozofiile peinternet. Tot lingi degete sa poti face poze.

Egyed Ufó Zoltán (2011-03-22 09:42:12)
Andrei, cînd zic ”știm”, presupun că și tu știi, și eu știu. Că dacă tu nu știi, ajungem în aceeași situație ca și cu Geluțu, că el e mare fan, și comentează, dar nu e destul de bine documentat ca să știe ce se întîmplă în zonă.

Hai să schimb formularea, în loc de ”știm” să spun: din cîte am citit, Vivian în viața ei n-a dat nici un semn că ar dori să devină supercunoscută.

Acum tu ori îmi dai niște contraargumente (expoziții organizate de ea, publicații, orice), și-mi demonstrezi că ai dreptate și ești documentat, ori dacă nu, mai bine taci. :)

Andrei Crac (2011-03-22 10:51:33)
Ce a vrut VM nu o sa stim niciodata. Indiferent cat de bine documentat esti tu, si cat de indreptatite sunt sursele alea sa aibe macar impresia ca sunt pe aproape de adevar. Probabil nici VM nu stia exact ce vrea.

Bogdan Boghitoi (2011-03-22 10:56:01)
Nu ajungem la ceva cert si irevocabil, dar avem o opinie mai buna. Unii ar spune chiar ca opinia asta are chiar sanse din ce in ce mai mari sa fie adevarata sau aproximeaza din ce in ce mai bine realitatea, desi nu vom sti cu certitudine daca si cat corespunde felului cum stau lucrurile. E ca atunci cand vedeti ca va cade o caramida in crestet: chiar daca legile fizicii in care credeti s-ar putea dovedi false, e bine sa fi ajuns la opinii cat se poate de plauzibile despre ce se intampla in jurul dv. Eu spun ca merita, daca tineti la soarta capului dv.

Dragos Bora (2011-05-31 12:57:30)
" [...] Ne înşelam încă din momentul în care concepuserăm jocul. “Universalitatea” lui Kafka profund diferită de universalitatea delirului. Delirul e mereu o sărăcire, o suferinţă, ceva negativ. Ori scrierile lui Kafka sunt incomensurabil de fertile. Şi asta contrar voinţei lui Kafka. El ar fi vrut să-i fie arse scrierile, să se sinucidă din posteritate. E important de spus lucrul ăsta, pentru că el confirmă, aşa cum Kafka însuşi o ştia, cât de puţin important e individul în ecuaţia asta. E aproape egal cu zero. [...] "
http://dulce-mahala.tapirul.net/2011/05/31/cand-psihologiile-fac-rau/

Pentru a putea inscrie comentarii pe Oskar este necesara autentificarea.